Tym razem będzie o oznakowaniu bocznym, który służy do oznaczenia granic toru wodnego.
Boje czerwone i zielone wyznaczają kierunek toru, który zawsze jest taki sam - z morza do portu.
Wygląda to dosyć prosto:
- czerwona pława po lewej stronie toru ➜ po stronie serca
- zielona pława po prawej stronie toru.
![]() |
Oznakowanie boczne |
Światła jakie palą to czerwone i zielone, w rytmie innym niż błyskowe 2+1.
Jeżeli tor wodny rozdziela się na dwie trasy, to można zobaczyć takie boje:
![]() |
Rozdzielenie toru |
Boję czerwoną z zielonym pasem zobaczymy, gdy główny tor odchodzi w prawo, a zieloną z czerwonym pasem, gdy główny tor odchodzi w lewo. Ich światła to odpowiednio: czerwone błyskowe 2+1 i zielone błyskowe 2+1.
I oto cała filozofia! 😉 Jedynym problemem jest to, że świat został podzielony na dwie strefy: region A i region B. Powyższy opis obowiązuje w rejonie A, czyli chociażby na Bałtyku, Adriatyku, czy morzu Północnym. Na odwrót jest m.in. w obu Amerykach. Co oznacza "na odwrót"?
Lewą stronę toru oznacza się tam pławą zieloną, a prawą stronę czerwoną.
![]() |
Podział świata na rejony A i B |
Źródło grafik: IALA Maritime Buoyage System
![]() |
Znaki boczne mogą przybierać różne formy - nawet betonowego słupa, czy zielonej kropki na murze, jak ma to miejsce w Utklippan ;) |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz